Nors 76 proc. Lietuvos gyventojų prisipažįsta, kad jie rūšiuoja atliekas, asociacija „Gamtos ateitis“ perspėja, kad didžiosios dalies gyventojų rūšiavimo įpročiai dar tik formuojasi. „Šiukšlės nesensta“, – teigia asociacija ir pristato šokiruojančią informacinę kampaniją „Trash is timeless“, kuri ragina kovoti su nesibaigiančia „šiukšlių jaunyste“.
„Lietuva tampa vis labiau vakarietiška, formuojasi šiukšlių rūšiavimo kultūra ir aplinkosauginis sąmoningumas, tačiau galima įžvelgti ir Vakarų Europą apimančias tendencijas – „rūšiuoju tada, kada patogiau“ arba „rūšiuoju tada, kada noriu“. Šiuos įpročius ir norime keisti pasiūlydami netikėtą informacinę kampaniją ir pristatydami kremą, pagamintą iš šiukšlių“, – sako „Gamtos ateitis“ Viešinimo ir marketingo vadovė Diana Ramanauskaitė.
Jos teigimu, naujoji informacinė kampanija savo netradicine kalbėjimo maniera primena, kad šiukšlės yra neišvengiama žmogaus veiklų dalis, tačiau tik nuo mūsų pasirinkimo priklauso, ar jos bus surūšiuotos ir ar tai bus padaryta teisingai. D. Ramanauskaitės teigimu, vaizdo klipą nuo rugsėjo 25 d. planuojama rodyti per TV kanalus, socialiniuose tinkuose, taip pat ją galima rasti ir internete.
Aukštosios mados pasaulį imituojantis vaizdo klipas reklamuoja rinkoje neegzistuojantį, bet fiziškai pagamintą veido kremą „Trash is timeless“, ironiškai pabrėždamas, kad šiukšlės nesensta ir visada išlieka jaunos. Nespalvotas klipas primena iš TV ekranų atpažįstamo premium segmento kosmetikos prekės ženklo reklamą. Jame pulsuojančiu ritmu rodomas moteriškas modelis, kuris vieną po kito tepasi ant savo veido ir rankų odos jauninančio kremo sluoksnius. Dinamiško montažo metu išryškėja, kad modelio naudojamas kremas padarytas iš tų pačių nesurūšiuotų šiukšlių, kurios putoja ir skleidžia sąvartyno kvapą, kas šokiruoja ir priverčia susimąstyti.
„Pagrindinė reklamos idėja kritikuoja vartotojišką gyvenimo būdą, mados pramonę ir visų mūsų lengvabūdiškumą, kuris yra suviešėjęs šiame besaikio šiukšlinimo amžiuje. Vartojame milžinišką kiekį gamtą teršiančių produktų, iš nesurūšiuotų šiukšlių pasklidęs mikroplastikas randamas ir gamtoje, ir mūsų kūnuose, taigi reklama skaudžiai primena, kad tas pačias šiukšles, kurių vakar nerūšiavome, tuojau teks vartoti patiems“, – teigia viena iš vaizdo klipo kūrėjų Renata Šarkauskaitė, reklamos agentūros „Marios Agency“ partnerė ir kūrybos vadovė.
Anot jos, reklamos srityje retai atsitinka, kuomet į komunikaciją įtraukiamas ne tik vaizdas ar muzika, bet ir kvapas bei taktiliniai pojūčiai. Šio iš “šiukšlių” ekstrakto pagaminto kremo kvapas išties paveikus ir leidžia jusliškai patirti šiukšlinimo ir nerūšiavimo problemos artumą. Kremas „Trash is timeless“ fiziškai išsiųstas žymiausiems mados ir socialinių tinklų influenceriams, tikintis jų reakcijos ir pavyzdžio ugdant vartotojų sąmoningumą ir būtinybę rūšiuoti. Taip pasiekiama nauja šiai temai auditorija – žmonės, esantys toli nuo ekologijos aktualijų, sekantys mados tendencijas, vertinatys tai, kas populiariai suvokiama, kaip prabanga, vartojantys greitają madą ir didžiulius kiekius gamtą teršiančios kosmetikos.
Kaip rodo šiemet „Baltijos tyrimų“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa, šiukšles visada rūšiuoja apie 36 proc., ne visada, bet dažnai – apie 40 proc. gyventojų. Maždaug apie 9 proc. apklaustųjų teigė atliekų apskritai nerūšiuojantys. Apie 34 proc. Lietuvos gyventojų rūšiavimą suvokia kaip pilietinę pareigą, 25 proc. – kaip asmeninį indėlį kovojant su klimato kaita. Likusieji rūšiavimą laiko asmeninių pažiūrų dalimi, taip pat nori rodyti teisingą pavyzdį savo artimiesiems.
Asociacijos „Gamtos ateitis“ tikslas – atstovaujant Lietuvos gamintojams ir importuotojams, vystyti skaidrią ir efektyvią pakuočių atliekų tvarkymo veiklą bei įgyvendinti visuomenės švietimo, edukacijos priemones, siekiant didinti gyventojų, savivaldos, verslo atsakomybę ir sąmoningumą aplinkos taršos pakuočių atliekomis bei jų rūšiavimo klausimais.
Praėjusiais metas „Gamtos ateitis“ ir tos pačios kūrybinės komandos reklamos kampanija „Gamta turi ateitį“ buvo pripažinta geriausia savo kategorijoje ir iškovojo sidabrą „Baltic Best“ reklamos festivalyje Estijoje.